Banner

Tulipán Ágnes vagyok, mozgásterapeuta, óvodapedagógus, sakk- és gyermekjóga oktató

Alapvégzettségem óvodapedagógus. Több mint 28 évig gyakoroltam ezt a szép bár nehéz pályát. Munkám során sokszor tapasztaltam, hogy a gyermekek fejlődése nem mindig úgy alakul, ahogy az a „Nagy Könyvben” meg van írva. Ezért aztán az évek múlásával és a jelentkező problémák sokasodtával elkezdtem én is képezni magamat, hogy a mindennapokban megkönnyítsem munkámat mind saját magam, mind a gyermekek számára.

Alap diplomámon kívül tehetségfejlesztő szaktanácsadó végzettséget és tehetséggondozás területen szakvizsgát szereztem. Mindemellett sakkoktató, gyermekjóga oktató, babamasszázs oktató, alapozó mozgásterapeuta, homloklebeny terapeuta, SMT terapeuta, NILD tanulástréning oktató végzettségekkel rendelkezem.

Általános iskolás koromban ismerkedtem meg a sakkal, alsósként több versenyen is részt vettem. Mivel nagyon jó emlékeim fűződnek a játékhoz, szerettem volna hasonló élményeket biztosítani a csoportomba járó gyermekek számára is. 2012-ben végeztem sakkoktatóként, azóta tanítom a játékot 5-7 éves gyermekek számára. Célom nem a versenyzésre való felkészítés, hanem a személyiség- és képességstruktúra fejlesztése a játék segítségével.

Több mint 20 évvel ezelőtt kezdtem jógázni. A jógázás első hatását fizikai szinten érzékeltem. Az addigra már kialakult hát és derékpanaszaim jelentős mértékben csökkentek. A relaxáció segítségével a mindennapi stressz kezelése is könnyebbé vált. Megjelent bennem a vágy, hogy a jóga pozitív hatásait a gyermekekkel is megismertessem, így 2016-ben elvégeztem a gyerekjóga oktatói tanfolyamot. Azóta gyermekjóga foglalkozásokat tartok 3-7 éves óvodások számára.

Szerettem volna nyitni a kisebb korosztály felé is, ezért baba- és gyermekmasszázs tanfolyamokat végeztem, melynek segítségével segíteni tudom az anya-gyermek kapcsolat alakulását, elmélyülését, az esetleges mozgáselmaradások fejlesztését. A babamasszázs során kapott nyugtató érintéssel a csecsemő szeretettnek és fontosnak érezheti magát. A rendszeresen masszírozott csecsemők sokkal könnyebben sajátítják el a helyváltoztatáshoz szükséges készségeket. A masszázs ugyanakkor a baba legteljesebb megismerésének örömteli módja, egy olyan kapcsolat kialakításának eszköze, melyben az érintés a családi élet tápláló, elégedettséget adó és gyógyító eleme.

2021-ben végeztem el a Tanulás Könnyítő Programot, ami egy komplex mozgásfejlesztő és értelmi képességeket fejlesztő iskola előkészítő foglalkozás. A Tanulás Könnyítő Program olyan innovatív oktatási program, amely nem az oktatás problémáiról, hanem a tanulás öröméről szól. A Tanulás Könnyítő Programon a gyerekek a sikeres, boldog életre készülnek, ahol öröm a tanulás! A TKP foglalkozásokon a gyerekek olyan módon inspirálódnak, hogy belső erőiket megmozgatva a legjobbat hozzák ki magukból, és motivációjuk fejlődik a tanulás területén is!

A csoportos foglalkozások mellett szükségét láttam az egyéni fejlesztési lehetőségek mélyebb megismerésére. Ebben nyújtott nagy segítséget a NILD Terápia, ami nem más, mint iskolára felkészítés másképp! A program célja a gyermekek kompetenciájának és egyben magabiztosságának fejlesztése annak érdekében, hogy az egyén egész életében képes legyen az önálló tanulásra. Filozófiája, hogy minden egyén képes tanulni. Ennek fényében célzott fejlesztést nyújt a gyenge és sérülékeny megismerési, információ feldolgozási és gondolkodási rendszerek számára. A hatékony segítségnyújtás érdekében, első lépésben képesség- és részképesség vizsgálati mérés történik a gyengén működő területek meghatározása céljából. Ezután kerül sor az egyénre szabott program megtervezésére.

Az SMT (szenzomotoros tréning) egy mozgásterápia az idegrendszer fejlődéséért és a gyermekek boldogabb életéért. Olyan mozgásterápia, amely az egyébként roppant bonyolult emberi idegrendszerre fejti ki jótékony hatását. Pozitívan befolyásolja az agy működését, a mozgást, a beszédet, a viselkedést, a pszichés folyamatokat. Mindamellett, hogy az idegrendszer érését segíti elő, nagy hangsúlyt fordít a finommotorika, nagymozgások, anyanyelvi és kommunikáció fejlődés, egyidejű többcsatornás figyelem, koordináció, egyensúly, lateralitás és dominancia kialakítására is. Olyan gyermekeknek segít, akik mozgásban és beszédben megkésett/eltérő fejlődésmenetet mutatnak. Azoknak, akik hiperaktívak vagy éppen túlságosan passzívak, figyelemzavarosak, tanulási, magatartási, beilleszkedési zavarokkal küzdenek. Segít a közösségbe nehezen beilleszkedőknek, a súlyos beszédhibával vagy egyensúlyzavarral küzdőknek, a mozgásban ügyetleneknek. Egyik legnagyobb előnye, hogy már pár hónapos kortól alkalmazható. Minél hamarabb kezdődik el a terápia, annál kevesebb idő vész el tétlenül. Márpedig ez rendkívül fontos a megfelelő testi, szellemi fejlődés szempontjából.

Az alapozó terapeutaként azt tapasztaltam, hogy a tanulási nehézségek kialakulásában - az esetek nagy százalékában - szerepet játszik az idegrendszer alulszervezettsége, részleges éretlensége, esetleg sérülése. Az alapozó torna segítségével javul a mozgáskoordináció, fejlődik a feladattudat, kitartás, a szabályokhoz való alkalmazkodás, figyelemtudat. Ahogy a mozgáson keresztül az idegrendszer ledolgozza deficitjeit, úgy javul a korábban tanulási zavarokkal küzdő gyermek iskolai teljesítménye.

A homloklebeny tréning egy olyan speciális mozgásterápia, amely során a mozgást, a beszédet és a gondolkodást kötjük össze olyan gyakorlatokkal, amik a homloklebenyünket intenzíven ingerlik és fejlesztik. A program hatására jelentősen javul a memória, a figyelem, és a mozgás összerendezettsége. Képesek leszünk gyorsabban, hatékonyabban változtatni és változni, igazodni a váratlan eseményekhez. Ez a terápia elsősorban olyan gyerekeknek ajánlott, akiknek nem részképesség problémák miatt okoz gondot a tanulás, hanem a feladatok megtervezése, szervezése, összehangolása jelenti a nehézséget, ill. akiknek a rugalmas gondolkodás hiánya akadályozza az iskolai előmenetelt.

Két felnőtt gyermek édesanyjaként, a fenti végzettségek és tapasztalatok birtokában kívánom segíteni a hozzám érkezőket. Munkám során az ad leginkább örömöt, amikor megtalálom a gyermekekhez vezető utat, melynek segítségével hatékonyan tudom segíteni fejlődésüket.