Ági Mozgás logo elérhetőségekkel

Szenzomotoros fejlesztő torna

Tulipán Ágnes

Minden, amit erről a módszerről tudni kell!

A gyerekek fejlődése egymásra épülő elemekből áll. Ha bármelyik elem kimarad, vagy hibás, abból később gond lesz. Ha például egy gyermek nagymozgásával gond van, akkor várhatóan a finommotorikával (a kis, finom mozgások kivitelezésével) is nehézségei lesznek. Márpedig ha egy gyerek minden figyelmét leköti az, hogy helyesen fogja meg a ceruzát – hiszen nem automatikus és begyakorolt a mozdulat –, akkor nemigen marad figyelme arra, hogy közben mit mond a tanító néni, vagy mit is kellene csinálni a végre helyesen megfogott ceruzával. Tehát nem azért nem tud az iskolai elvárásoknak megfelelően teljesíteni, mert nem elég okos, hanem azért, mert testi szinten még nem automatizálódtak azok a folyamatok, amik a sikeres iskolai beváláshoz szükségesek.

Vagy például az iskolában csak ülni kell, és keresni az Á betűt, holott a gyereknek nem mozog rendesen a szeme, pedig nem látássérült, nem kell neki dioptriás szemüveg sem. Ezt jellemzően senki nem veszi észre: sem a pedagógus, sem a szülő.

A 45 perces irányított tanórák folyamatos figyelmet, gyors beilleszkedési készséget, érett önkontrollt és feladattudatot, a gondolkozási folyamatok megfelelő szintjét, valamint a jól koordinált nagy- és finommozgások meglétét igénylik. Ezek a készségek és képességek részleges vagy kiterjedt hiányossága esetén tanulási zavarokról, figyelemzavarról, beilleszkedési nehézségekről, kialakulatlan feladattudatról, illetve hiperaktivitásról beszélhetünk.

A szenzomotoros terápia egy alapos mozgásvizsgálattal kezdődik, ami kideríti, hogy hol van a rejtett vagy kevésbé rejtett, apró vagy nagyobb gond, amit aztán csoportos vagy egyéni munka során lehet „megszerelni”.

Azért is kérjük, hogy a szülő legyen jelen a vizsgálaton, hogy saját szemével győződhessen meg a vizsgálati eredményekről, ami sajnos sokszor nagyon nagy meglepetést okoz. Sokan nem is gondolják, hogy egy-egy apró hiányosság (nem begyakorolt mozgás, kihagyott fejlődési elem, stb.) akár organikus éretlenségre is utalhat, illetve hogy – ha nem foglalkoznak vele – mennyi későbbi problémának lehet a gyökere. A hárítás („nincs is semmi gond”, „csak kicsit ügyetlen”) és a halogatás („majd kinövi”) sokszor nagyon is ártalmas.

A mozgásvizsgálat ezeket a zavarokat kiszűri, meghatározza a fejlesztést igénylő területeket, utána pedig a fejlesztő foglalkozások segítenek a „hálózatot” megjavítani, beindítani, és automatizálni a helyes mozgásokat. Az, hogy valakinek milyen a „hálózata”, nem IQ-függő, hanem érésfüggő. Az organikusan éretlen gyerekeknél a vizsgálatban a hálózatokat gyengének, alulműködőnek találjuk, ezért a teljes hálózatot javítjuk.

Mivel a szenzomotoros fejlesztés egy regressziós terápia, visszamegyünk a legelejére, ahol a hálózatnak fel kellett volna épülnie, és olyan feladatokat adunk, amelyektől a hálózat bejáratódik, az idegrendszerben jobb átkapcsolások és értelmezések lesznek, ezért javulni fog a kimenet is. Tehát ügyesebben fog kis mozdulatokat elvégezni, képes lesz pl. fél lábon állni, fejlődik a mozgása…

A foglalkozások során a gyermekek egy komplex, ingerekkel teli mozgásos fejlesztést kapnak, a fokozódó terhelés elvét betartva. A heti 2×45 perces kislétszámú (3-6 fő), csoportos órák során a gyerekek helyzeteket oldanak meg különböző eszközökön (pl: pallón felmászás négykézláb a bordásfalra), ami alatt figyelniük, emlékezniük, gondolkodniuk, beszélniük (hiszen mindent mondunk, amit csinálunk), kell. A sikeres iskolakezdéshez nélkülözhetetlen, hogy a gyerekek utánzása, figyelme (egyidejű többcsatornás figyelem), emlékezete, szinkronfunkciója, kontrollfunkciója megfelelő legyen, továbbá reflexprofilja integrálódjon. Amennyiben e területeken elmaradás van, sok nehézség és kudarc vár rá, amely nehezíteni fogja a mindennapjait.

Milyen tünetekre kell figyelnünk?

Egy-két tünettől még nem kell megijedni. Ám ha több kijelentés is igaz gyermekére, érdemes egy mozgásvizsgálatra eljönni, hogy megbeszéljük, van-e további teendő.

Motoros tünetek:

  • pontatlan mozgás kivitelezés
  • mozgáskoordinációs gyengeség
  • gyenge ritmusérzék
  • új mozgások tanulásának gyengesége, lassúsága
  • erőadagolási problémák, ezek főleg labdázásánál jönnek elő
  • diszpraxia – a megszerzett mozgásos tapasztalat hiányos felhasználásának, tervezésének és kivitelezésének (enyhébb fokú) zavara.
  • apraxia- az akaratlagos mozgás vagy összetett cselekvés végrehajtásának zavara
  • éretlen grafomotorika
  • túlzott passzivitás
  • akadályozott beszédfejlődés (beszédmotorika)
  • hiperaktivitás (mozgáskoordinációval kapcsolatos kontrollfunkciók gyengesége)
  • dominancia késése, eltérései (keresztezett vagy kevert)

Pszichés-kognitív terület tünetei:

  • emlékezeti gyengeség
  • információ feldolgozási zavar
  • figyelem és tevékenységszervezés képességének gyengesége
  • a belátáson/ tapasztalatokon álló gondolkozás megjelenésének késése
  • az analógiás gondolkozás megjelenésének késése
  • testvázlat, lateralizáció, téri orientáció zavara
  • diszlexia/diszkalkulia – veszélyeztetettség
  • szorongás, depresszió, fóbiák
  • szobatisztaság késése

Szociális terület tünetei:

  • nehezebben illeszkedik közösségbe
  • nehezített szabályfelismerés és szabályelfogadás
  • a szabálykövetés kiszámíthatatlansága
  • a leválások-kötődések dinamikájának eltérései
  • a segítségadás elutasítása
  • a feladathelyzetből való kiszállás
  • kontrollfunkciók gyengesége (társas kapcsolatokban megmutatkozva)

Kinek javaslom?

Mindenkinek, aki a fenti tünetek közül többet is észlelt gyermekén, illetve aki aggódik gyermeke fejlődése miatt.

Mindenkinek, akinek a gyermeke iskolába készül – a mozgásvizsgálat eredményei előre jelzik a rizikós iskolai beválást.

Sok szülő elköveti azt a hibát, hogy csak gyermeke kognitív („észbeli”) képességeinek fejlesztésére koncentrál, holott mozgás és gondolkodás bizonyítottan összefügg. Hiába nagyon okos egy gyermek, – például kiválóan számol –, ha a mozgásával gond van, akkor nem biztos, hogy a figyelmét arra tudja koncentrálni, amire éppen kellene, és így azokon a területeket is kudarcot él meg az iskolában, ahol amúgy észbeli képességei miatt sikeresnek kellene lennie. Tehát aki támogatni szeretné kognitív területeken kimagaslóan teljesítő gyermeke fejlődését, annak bizony a mozgásfejlődésre, a „hálózat” esetleges fejletlenségére is nagyon oda kell figyelnie.

Bátran hívj, akár az észlelt tünetekkel, akár a terápiával kapcsolatban a+36 20/480-4971-es telefonszámon!