Mi az idegrendszeri éretlenség?


Az idegrendszeri éretlenség azt jelenti, hogy a gyermek központi idegrendszere (agy és gerincvelő) nem fejlődött a korának megfelelő szintre, vagy egyes területeken elmaradás mutatkozik. Ez az érési lemaradás nem az intelligencia hiányát jelzi, hanem azt, hogy az agyi pályák nem elég összerendezettek a hatékony működéshez.
Tünetek területek szerint
Viselkedés
- Figyelemzavar, koncentrációs nehézségek
- Gyakori impulzív viselkedés, dühkitörések
- Zavarja a társai játékát
- Nehézségek a szabályok követésében
- Átmenet nélkül vált a tevékenységek között
- Szociális helyzetek félreértelmezése, beilleszkedési gondok
- Szorong, nyugtalan, kevés az önbizalma
Beszéd és kommunikáció
- Megkésett beszédfejlődés
- Nehezen érthető artikuláció, beszédhibák
- Dadogás vagy hadarás
- Nehézség a szavak megtalálásában (szókincsbeli lemaradás)
- Történetmesélés vagy gondolatok kifejezésének nehézsége
- Halkan, suttogva beszél
- Gyenge fonológiai tudatosság (ami az olvasás-előkészítést is hátráltatja)
Mozgás
- Ügyetlen, koordinálatlan mozgás, új mozgásokat nehezen tanul
- Egyensúlyproblémák, sokszor elesik (pl. hintázás, ugrálás nehezítettsége)
- Finommotorikai nehézségek, nem szeret rajzolni (pl. ceruzafogás, ollóhasználat)
- Csecsemőkori reflexek megmaradása (pl. moró-reflex, tónuseltérések)
- Két agyfélteke együttműködésének hiánya (pl. keresztező mozgások zavara)
Megismerés (kogníció)
- Lassabb információfeldolgozás
- Feladatmegértési nehézségek, következetlenség, nem tud a játékokkal játszani
- Emlékezetproblémák (rövid távú vagy munkamemória)
- Alacsony frusztrációtűrés tanulás közben
- Képességek között jelentős eltérések (pl. jól számol, de olvasni alig tud)
Lehetséges kezelési módok
Mozgásterápiák
- Alapozó terápia: idegrendszeri érést segítő, játékos mozgásos fejlesztés
- TSMT (Tervezett Szenzomotoros Tréning): szenzoros integrációt fejleszt
- HRG (Hidroterápia): vízben végzett mozgásokkal támogatja az érés folyamatát
- Ayres-terápia: szenzoros feldolgozást segíti
Reflexintegráció
Csecsemőkori reflexek célzott leépítése mozgásos gyakorlatsorokkal (pl. MNRI, INPP, Stephens - Sarlós Program)
Logopédia és beszédfejlesztés
- Artikulációs és szókincsbővítő gyakorlatok
- Nyelvi tudatosság fejlesztése (olvasás, írás előkészítése)
Kognitív fejlesztés, homloklebeny terápia
- Figyelem, emlékezet, gondolkodási stratégiák fejlesztése
- Szabálytudat, viselkedésszabályozás gyakorlása játékos formában
Szakemberek bevonása
- Mozgásterapeuta
- Gyógypedagógus
- Fejlesztőpedagógus
- Pszichológus (szükség esetén)
- Neurológus vagy gyermekorvos, diagnózis esetén
Fontos tudni
Az idegrendszeri éretlenség nem „betegség”, hanem egy fejlesztéssel jól befolyásolható állapot. Minél korábban észrevesszük, annál hatékonyabban tudunk segíteni a gyermek fejlődésében, hogy kiegyensúlyozottabb, sikeresebb iskolai és társas életet élhessen.