Szenzoros integrációs zavar segítése – Ismertető szülőknek és pedagógusoknak


A szenzoros integrációs zavar (angolul: Sensory Processing Disorder – SPD) azt jelenti, hogy a gyermek idegrendszere nehezebben dolgozza fel az érzékszervekből érkező ingereket. Ez az inger lehet hang, fény, tapintás, mozgás, íz vagy akár egyensúlyérzékelésből származó információ. A feldolgozási nehézségek miatt a gyermek viselkedése eltérő lehet a megszokotthoz képest – olykor túl érzékeny, máskor épp kevésbé reagál az ingerekre.
Jellemző tünetek, jelek
A tünetek nagyon sokfélék lehetnek, attól függően, hogy a gyermek túlérzékenyen vagy alulérzékenyen reagál bizonyos ingerekre:
Túlérzékenység (hiperreaktivitás):
- Zavarja a ruhák címkéje, varrása, cipő viselése
- Nem szereti a hajmosást, körömvágást, ölelést
- Erős hangokra, fényekre erőteljesen reagál (pl. befogja a fülét)
- Könnyen megijed, kerüli a játszótéri eszközöket
- Nehezen viseli az újdonságokat, változásokat
Alulérzékenység (hiporeaktivitás):
- Erősebb ingerekre van szüksége (szeret csapkodni, ütögetni, gyakran elesik)
- Kevésbé fájdalomérzékeny
- Folyamatosan mozog, hintázik, ugrál
- Nem figyel oda a nevére, nehéz kapcsolatot teremteni vele
- Gyakran „fura” dolgokat csinál (szagolgat tárgyakat, megrág dolgokat, túl közel megy másokhoz)
Fontos: ezek a tünetek önmagukban nem jelentenek diagnózist, de ha több is tartósan fennáll, érdemes szakemberhez fordulni (pl. mozgásterapeuta, gyógypedagógus, fejlesztőpedagógus).
Mit tehetsz, ha felmerül a gyanú?
- Figyeld meg a gyermeket különböző helyzetekben
- Jegyezd fel a tipikus reakciókat
- Konzultálj mozgásterapeutával, fejlesztőpedagógussal
- Ne hibáztasd sem magad, sem a gyermeket
Hogyan segíthetsz otthon?
- Alakíts ki biztonságos, kiszámítható napirendet – a strukturált környezet megnyugtató lehet.
- Biztosíts szenzoros játékokat – például: gyurma, kinetikus homok, babzsák, hinták, puha takarók.
- Mozgás, mozgás, mozgás! – napi szinten építs be célzott, ritmikus mozgásokat: mászás, gurulás, ugrálás, kúszás.
- Csak akkor beszélj hozzá, ha már tényleg figyel rád.
- Használjatok órát a feladatok teljesítéséhez.
- Figyelj az igényeire – ha valamit kellemetlennek él meg (pl. hangos porszívó), igyekezz elkerülni vagy segíteni az alkalmazkodásban fokozatosan.
- Ölelés, de csak ha ő is szeretné – fontos a testközelség, de mindig tiszteletben kell tartani, hogy mikor, mit visel el.
Segítség az óvodában, iskolában
- Adj időt az átállásra, váltásokra – pl. új tevékenység megkezdése előtt előre mondd el, mi fog történni.
- Legyen „biztonságos sarok” – egy nyugodt, ingermentes hely, ahová elvonulhat.
- Használj vizuális segítséget – képek, piktogramok, napirendkártyák nagy segítséget jelentenek.
- Alakíts ki egyéni szabályokat – pl. megengedett, hogy hintázzon vagy „tapizós” tárgyat tartson a kezében, ha attól jobban figyel.
- Kerüld a túlzott jutalmazást vagy büntetést – ezek a gyerekek nem szándékosan „rosszak”, csak másképp érzékelik a világot.
A szenzoros integrációs zavarral élő gyermek nem rossz, nem neveletlen – csak más a világa. Ha megértjük és támogatjuk, sokat fejlődhet, és egyre jobban tud alkalmazkodni a mindennapi helyzetekhez. A türelem, az empátia és a megfelelő mozgásos, érzékszervi fejlesztés csodákra képes. Megértéssel és megfelelő segítéssel a gyermek kiegyensúlyozottabb, boldogabb lehet.