Ági Mozgás logo elérhetőségekkel

Szenzoros integrációs zavar segítése – Ismertető szülőknek és pedagógusoknak

Tulipán Ágnes

A szenzoros integrációs zavar (angolul: Sensory Processing Disorder – SPD) azt jelenti, hogy a gyermek idegrendszere nehezebben dolgozza fel az érzékszervekből érkező ingereket. Ez az inger lehet hang, fény, tapintás, mozgás, íz vagy akár egyensúlyérzékelésből származó információ. A feldolgozási nehézségek miatt a gyermek viselkedése eltérő lehet a megszokotthoz képest – olykor túl érzékeny, máskor épp kevésbé reagál az ingerekre.

Jellemző tünetek, jelek

A tünetek nagyon sokfélék lehetnek, attól függően, hogy a gyermek túlérzékenyen vagy alulérzékenyen reagál bizonyos ingerekre:

Túlérzékenység (hiperreaktivitás):

  • Zavarja a ruhák címkéje, varrása, cipő viselése
  • Nem szereti a hajmosást, körömvágást, ölelést
  • Erős hangokra, fényekre erőteljesen reagál (pl. befogja a fülét)
  • Könnyen megijed, kerüli a játszótéri eszközöket
  • Nehezen viseli az újdonságokat, változásokat

Alulérzékenység (hiporeaktivitás):

  • Erősebb ingerekre van szüksége (szeret csapkodni, ütögetni, gyakran elesik)
  • Kevésbé fájdalomérzékeny
  • Folyamatosan mozog, hintázik, ugrál
  • Nem figyel oda a nevére, nehéz kapcsolatot teremteni vele
  • Gyakran „fura” dolgokat csinál (szagolgat tárgyakat, megrág dolgokat, túl közel megy másokhoz)

Fontos: ezek a tünetek önmagukban nem jelentenek diagnózist, de ha több is tartósan fennáll, érdemes szakemberhez fordulni (pl. mozgásterapeuta, gyógypedagógus, fejlesztőpedagógus).

Mit tehetsz, ha felmerül a gyanú?

  • Figyeld meg a gyermeket különböző helyzetekben
  • Jegyezd fel a tipikus reakciókat
  • Konzultálj mozgásterapeutával, fejlesztőpedagógussal
  • Ne hibáztasd sem magad, sem a gyermeket

Hogyan segíthetsz otthon?

  • Alakíts ki biztonságos, kiszámítható napirendet – a strukturált környezet megnyugtató lehet.
  • Biztosíts szenzoros játékokat – például: gyurma, kinetikus homok, babzsák, hinták, puha takarók.
  • Mozgás, mozgás, mozgás! – napi szinten építs be célzott, ritmikus mozgásokat: mászás, gurulás, ugrálás, kúszás.
  • Csak akkor beszélj hozzá, ha már tényleg figyel rád.
  • Használjatok órát a feladatok teljesítéséhez.
  • Figyelj az igényeire – ha valamit kellemetlennek él meg (pl. hangos porszívó), igyekezz elkerülni vagy segíteni az alkalmazkodásban fokozatosan.
  • Ölelés, de csak ha ő is szeretné – fontos a testközelség, de mindig tiszteletben kell tartani, hogy mikor, mit visel el.

Segítség az óvodában, iskolában

  • Adj időt az átállásra, váltásokra – pl. új tevékenység megkezdése előtt előre mondd el, mi fog történni.
  • Legyen „biztonságos sarok” – egy nyugodt, ingermentes hely, ahová elvonulhat.
  • Használj vizuális segítséget – képek, piktogramok, napirendkártyák nagy segítséget jelentenek.
  • Alakíts ki egyéni szabályokat – pl. megengedett, hogy hintázzon vagy „tapizós” tárgyat tartson a kezében, ha attól jobban figyel.
  • Kerüld a túlzott jutalmazást vagy büntetést – ezek a gyerekek nem szándékosan „rosszak”, csak másképp érzékelik a világot.

A szenzoros integrációs zavarral élő gyermek nem rossz, nem neveletlen – csak más a világa. Ha megértjük és támogatjuk, sokat fejlődhet, és egyre jobban tud alkalmazkodni a mindennapi helyzetekhez. A türelem, az empátia és a megfelelő mozgásos, érzékszervi fejlesztés csodákra képes. Megértéssel és megfelelő segítéssel a gyermek kiegyensúlyozottabb, boldogabb lehet.